Ohjeet
Hyvä asiakkaamme! Aurinkosähköjärjestelmän käyttö on huoletonta eikä järjestelmä yleensä vaadi huoltoa.
Useimmat asiakkaidemme yhteydenotot liittyvät internet-seurannan katkeamiseen. Jos teille saatiin muodostettua internet-seuranta, yhteys toimii kotireitittimenne avulla.
Jos vaihdatte palveluntarjoajaa tai reitittimen uuteen, yhteys katkeaa ja teidän on muodostettava yhteys uudestaan invertterin asetuksissa (ks. kunkin invertterin käyttöohjeet merkeittäin).
Alla on ohjeita erilaisiin tilanteisiin. Jos näistä huolimatta ette saa ongelmaanne ratkaisua, voitte olla yhteydessä paikalliseen edustajaanne tai asiakaspalveluun ja pyytää tarjouksen huoltokäynnille.
Joskus yhteys katkeaa ns. omia aikojaan. Useimmiten tähän on syynä invertterin ja kotireitittimenne tai invertteriin liitetyn wifi-laajentimen ja kotireitittimenne välinen yhteys. Se useimmiten palautuu toimintaan sillä, että otatte reitittimen/laajentimen pois pistorasiasta, odotatte 15-30 min ja laitatte sen takaisin pistorasiaan.
Aurinkosähköjärjestelmä
Jos järjestelmänne tuoton seuranta/internet-yhteys ei toimi, tarkistakaa alla olevista invertterin merkkikohtaisista ohjeista, miten invertteri yhdistetään uudelleen. Kannattaa myös irrottaa internet-reititin ja/tai wifi-laajennin pistorasiasta ja laittaa se takaisin noin 30 min kuluttua. Useimmiten yhteys palautuu tällä tavalla.
Normaalisti invertterissä palaa vihreä valo, kun se tuottaa sähköä. Jos invertterissä palaa punainen valo, siinä saattaa olla häiriö. Invertteri voidaan tällöin käynnistää uudelleen invertterin on-off-kytkimestä tai turvakytkimestä. Uudelleenkäynnistäminen saattaa poistaa häiriön, ja järjestelmä alkaa toimia normaalisti.
käyttö- ja huolto-ohje
Alla olevasta järjestelmän käyttö- ja huolto-ohjeesta voitte lukea yleiset ohjeet järjestelmään liittyen.
SMA
Invertterin yhdistäminen internettiin (Lataa pdf)
Fronius
Kostal
Akustot
BYD
Teille on jätetty BYD-akuston suomenkielinen ohje asennuksen yhteydessä. Käytön ja häiriötilanteiden varalta teidän tulee katsoa ensisijaisesti ohjeesta, miten akusto toimii ja miten sen häiriötilanteissa tulee toimia.
Katso alla oleva ohje siitä, miten BYD-akusto käyttäytyy Kostal-invertterin kanssa talvella.
Talven jälkeen:
- – akuston sulakkeet saattavat olla 0 -tilassa (alhaalla), jolloin akusto ei toimi ja invertteri saattaa näyttää punaista valoa ja häiriökoodia.
- – useimmiten akuston toiminta palautuu normaaliksi seuraavasti
Kostal Plenticore Plus -invertteri tai Kostal Plenticore BI -laturi:
- 1. Nosta BYD-akuston sulakkeet ylös. Odota, että järjestelmä käynnistyy ja toiminta on normaalia.
- 2. Jos BYD-akuston sulakkeet eivät pysy ylhäällä, pidä on-off -kytkintä 10 sek pohjassa. Nosta sulakkeet ylös.
Fronius Gen24-invertteri:
1. Sammuta Fronius -invertteri sen pääkytkimestä
2. Nosta BYD-akuston sulakkeet ylös
5. Käynnistä Fronius-invertteri
6. Odota, kunnes järjestelmä on käynnistynyt.
Jos toiminta ei palaudu normaaliksi, voitte olla yhteydessä Kotisolin huoltoon.
Lisävarusteet
Joskus seurantayhteys katkeaa ns. omia aikojaan. Useimmiten tähän on syynä invertterin ja kotireitittimenne tai invertteriin liitetyn wifi-laajentimen ja kotireitittimenne välinen yhteys. Seuranta useimmiten palautuu toimintaan sillä, että otatte reitittimen/laajentimen pois pistorasiasta, odotatte 15-30 min ja laitatte sen takaisin pistorasiaan.
Jos olette vaihtaneet internet-reitittimen tai -palveluntarjoajaa, saatatte joutua yhdistämään wifi-laajentimen uudelleen. Seuraavasta ohjeesta voitte katsoa tarkemmin, miten yhteys muodostetaan uudestaan:
TP-link wifi -laajennin